Grywalizacja w programach lojalnościowych – platforma customer engagement
Skłonienie danej osoby do zakupu konkretnego produktu pierwszy raz jest najczęściej największym marketingowym koszem, Same zyski dopiero pojawiają się przy kolejnych zakupach. Zatem dla każdego managera bardzo ważne jest to, aby zatrzymać u siebie klienta i zadbać o niego w odpowiedni sposób, aby nie przeszedł do konkurencji.
Z przeprowadzanych badań wynika, że lojalność klientów zależy w stopniu największym od ich zaangażowania się w markę. Co to oznacza? Oznacza to nic innego jak to, że im więcej czasu oraz swoim emocji klient poświęca marce, tym jest bardziej lojalny. Czas jest zatem równie ważny jak pieniądze. Między innymi dlatego marketerzy na całym świecie walczą o zaangażowanie klienta, a później dopiero o sprzedać. Doskonale wiedzą, że jest to droga najskuteczniejsza do lojalności.
Nic tak nie angażuje klienta jak pewnego rodzaju współzawodnictwo. Grywalizacja jest zatem najskuteczniejsza. Programy lojalnościowe cieszą się olbrzymią popularnością. Wzbudzają ciekawość. Metodą bardzo skuteczną są quizy, które pozwalają nieco się zanurzyć w świat marki. Obrandowana treść przeplata je. Za udział w danym konkursie czy też quizie otrzymuje się punktowe bonusu. W różnego rodzaju quizach obecnie także angażuje się jeszcze bardziej uczestnika. Stosuje się tak zwany "member get member".
O co chodzi? Chodzi oczywiście o zapraszanie znajomych. Mechanizm ten stosuje się w połączeniu ze społecznościowymi mediami. W nich następuje przecież interakcja najszybsza ze znajomymi. Punktowe bonusy otrzymuje się, gdy zaprosi się do całej akcji coraz więcej i więcej znajomych. Liczą się także polubienia pod zdjęciem czy też ilość dodanych komentarzy. Wyniki tychże badań są wręcz zdumiewające. Każdy uczestnik średnio zaprasza jakiś piętnastu swoich znajomych. Ponad sześćdziesiąt procent osób badanych stwierdziłoby, że gdyby zostali wynagrodzeni to jak najbardziej swoim znajomym poleciłoby dany produkt. Oprócz tego właśnie rekomendacje znajomych są bodźcem najsilniejszym do zrobienia zakupów oraz podjęcia odpowiedniej decyzji. Między innymi właśnie dlatego w programach najlepszych, które należą do lojalnościowych programów za rekomendację swoich znajomych oraz za budowanie wokół tego wszystkiego grywalizacji otrzymuje się dodatkowe bonusy. Ludzie to uwielbiają, a i managerowie są zachwyceni danymi, które otrzymują. Sami po sobie przecież wiemy, że uwielbiamy programy lojalnościowe. Widzimy z tego korzyści dla siebie.