Motoryzacja
16 sierpnia 2021

Jak działa kątomierz klucza dynamometrycznego?

Klucz dynamometryczny sprawdza się wszędzie tam, gdzie istotne jest przykręcanie śruby z właściwym momentem, czyli mówiąc po ludzku - z dokładnie wymierzoną mocą. 

W warunkach idealnych każde z połączeń śrubowych winno zostać skręcone przy pomocy tego typu klucza. Tak już niestety jest, iż nakrętka czy też śruba przykręcona jest optymalnie tylko wówczas, kiedy nie ma już żadnego zagrożenia, iż sama ulegnie odkręceniu, a równocześnie ani śruba, ani też skręcane części nie są nadmiernie obciążane, rozciągane czy też ściskane. Jeżeli śruba zostanie dokręcona nazbyt mocno, po pierwsze zaryzykujemy zerwanie gwintu, po drugie, zniekształcenie łączonych ze sobą części i rozciągnięcie śrub, zaś po trzecie, problemy z późniejszym rozkręcaniem złączonych elementów. W praktyce jednakże w warsztatach, nie ma czasu na zbytnią dokładność. Klucz dynamometryczny używany jest tylko w tych sytuacjach, gdzie staje się to niezbędne, wygodne albo chociaż posiada dokładne uzasadnienie. Aby klucz dynamometryczny działał odpowiednio, powinien mieć zainstalowany kątomierz. Czym jest i jak działa kątomierz klucza dynamometrycznego? Odpowiedzi na te pytania, znajdują się w poniższym artykule. 

Co to jest kątomierz klucza dynamometrycznego?

Kątomierz do klucza dynamometrycznego jest narzędziem, które umożliwią dokładne funkcjonowanie, jak i komfort stosowania. Zastosowanie przykładowe kątomierzy, to między innymi wspieranie podczas dokręcania głowicy od silnika. Wybrane modele różnić się będą od siebie wymiarami, metodą blokowania/mocowania, jak również dokładnością co do podziałki skali. 

Kątomierz używany jest celem dokręcania głowic mających wybrany kąt (końcowy kąt dokręcania śruby oraz nakrętki z wybranym naciągiem dzięki pomiarowi kąta obrotu). 

  • skala 0-360 stopni,
  • pokrętło wykonywane jest ze stali wanadowo-chromowej,
  • posiada obudowaną osłonę z tworzywa,
  • skala kąta co 2 stopnie,
  • jest łatwy w obsłudze,
  • współpracuje z kluczami 1/2. 

Kątomierz klucza dynamometrycznego

Jak działa kątomierz klucza dynamometrycznego?

Po dokręceniu nakrętki z wybranym momentem obrotowym przy pomocy dynamometrycznego klucza, trzeba przykręcić śrubę albo nakrętkę o wybrany na tarczy kąt, którego wcześniejsze ustawienie, możliwie jest właśnie dzięki zastosowaniu kątomierza. 

Jest wiele czynności, podczas których klucz dynamometryczny z kątomierzem, będzie niezbędny, a wśród nich dokręcanie głowicy od silnika samochodowego. Głowicę przykręca się na ogół do bloku silnika, minimum za pomocą 10 śrub, ale czasami może ich być nawet i kilkanaście. Jeżeli zostaną one dokręcone z nierównomierną siłą, głowica aluminiowa odkształci się, lub też gazy znajdą ujęcie w najsłabszym z miejsc łączenia. Jeśli odkręcimy śruby w głowicy na oko, zaryzykujemy minimum szybkim wypalaniem się uszczelki pod głowicą, a w najgorszej sytuacji - nieodwracalnymi uszkodzeniami bloku silnika albo samej głowicy. 

Klucz dynamometryczny przydatny jest również w miejscach, gdzie skręcane części albo śruby są niezwykle delikatne i istnieje wąska granica między skręceniem części z bezpieczną, wystarczającą siłą, a dokonaniem uszkodzenia części. Klucza dynamometrycznego z kątomierzem, używamy zatem wszędzie tam, gdzie nakrętki wykonane zostały z tworzywa (zdarza się to ów wypadku części wnętrza) lub też łączone części wykonane zostały z plastiku czy cieniutkiego aluminium. Jeżeli zostaną one skręcone zbyt słabo, łatwo możemy wyobrazić sobie pewne zagrożenie. Jeżeli zaś zbyt mocno, możemy uszkodzić część i również zaryzykować tym, iż rower odleci albo uszkodzi dach samochodu. Zatem w instrukcji obsługi tego typu akcesoriów, zawsze podaje się momenty obrotowe co do dokręcania śrub. 

Klucz dynamometryczny winien stanowić obowiązkowe wyposażenie wulkanizacyjnych warsztatów. I należy przyznać - jeżeli w grę nie wchodzi zbytni pośpiech, używany jest on bardzo często. Klucz pneumatyczny albo elektryczny powinien być stosowany wyłącznie celem wstępnego dokręcania śrub w kołach - później każda ze śrub powinna zostać dociągnięta za pomocą klucza dynamometrycznego. Z jakiego powodu? Bo to, ażeby w przypadku usterki ogumienie na drodze, dało się odkręcać przy pomocy najzwyklejszego klucza, który znajduje się na wyposażeniu samochodu. 

Zobacz

28 września 2021

Czym się różni ZSL od OBU w e-TOLL?

Chcesz zacząć korzystać z systemu e-TOLL i wygodnie rozliczać się z przejazdów...
27 września 2021

Jak zadbać o dobry zapach w samochodzie na dłużej?

Za ogólne wrażenie samochodu odpowiada nie tylko jego wygląd czy marka, ale też porządek...
16 grudnia 2020

Wybieramy klucze pneumatyczne

Kompresor olejowy, choć niepozorny, jest niezastąpiony w każdym warsztacie. Można go...
Audio - Nautilus Kraków
Polecamy


 
Przegląd rynku